zoom: Joachim Grommek

“Ik kijk altijd naar de ‘huid’ van een werk. Deze werken van Grommek vormen een heel bijzondere invalshoek, technisch perfect uitgevoerd en met een originele materiaalbehandeling.”

Gesprek met Ron Klein Breteler
Joachim Grommek

VOUS ETES ICI
Toen ik architectuur en stedenbouw ging studeren in Delft, kreeg ik allereerst interesse in de kunst van de vroege twintigste eeuw. Ik ben totaal niet met kunst opgevoed en ben pas in 1991 actief gaan verzamelen. Op Art Amsterdam zag ik toen een neonwerk en pyrografieen van Jan van Munster. Heel abstract, erg prachtig. Het greep me zo ontzettend aan dat ik wist: ‘Dit is het voor mij’.


 

Op mijn zoektocht naar interessante kunstenaars bezocht ik veel galeries. Hoe ik precies bij VOUS ETES ICI terecht ben gekomen weet ik niet meer. Ik denk door de gezamenlijke openingen van het galeriecomplex op de Lijnbaansgracht. Je loopt dan al snel overal even binnen.

De aankoop
Het werk van Joachim Grommek zag ik voor het eerst zo’n vijf jaar geleden bij VOUS ETES ICI op Art Cologne. Misschien was dat wel de eerste kennismaking met de galerie, dat zou kunnen. Ik weet nog heel goed dat ik er meteen voor viel, Grommek is zo uniek in zijn opvattingen. Direct koos ik uit een selectie van het aanbod deze twee werken.

Het werk
Allereerst val ik voor het type werk. Deze beide werken refereren voor mij aan een bijzondere periode in de architectuur, vormgeving én schilderkunst. Dan heb ik het over de Stijl,Het Nieuwe Bouwen, Rietveld, Van Doesburg en Van 

Eesteren. Zij hebben destijds veel ontwerpen gemaakt die een nieuwe relatie tussen architectuur en schilderkunst uitdrukken. En natuurlijk Mondriaan als schilder, die referentie vond ik erg mooi. Ik kijk altijd naar de ‘huid’ van een werk. Dit is bij deze beide werken zo’n bijzondere invalshoek, technisch perfect uitgevoerd en met een originele materiaalbehandeling. Er zijn meer kunstenaars die zich bezighouden met trompe-l'oeil effecten. Maar het werk van Grommek staat daarin volkomen op zichzelf, los van andere kunstenaars. De techniek van deze werken is gedurfd en straalt frisheid uit.

De plek
Als ik meerdere werken van dezelfde kunstenaar koop, streef ik ernaar om ze bij elkaar te hangen. Dus hangen ze nu onder elkaar tussen twee ramen. Er is een mooi evenwicht met het veelal zwarte werk eromheen. Juist door die tegenstelling verdraagt het elkaar goed. Ze refereren overigens ook naar de kleuren en vormen van het 

omvangrijke werk van Sol LeWitt schuin er tegenover, ze ‘praten’ als het ware met elkaar. 

Later realiseerde ik me pas de overeenkomsten van deze werken van Grommek met de architectuur aan de overzijde van het water, als je naar buiten kijkt. Door die grote ramen zie je de architectuur met zijn horizontale en verticale belijningen, de composities en het kleurgebruik. Ze verwijzen dus op deze plek heel erg naar architectuur. 
Eigenlijk is dit niet de ideale plaats voor dit type werk, het licht komt van achteren en daardoor zie je de nuances minder. Af en toe bekijk ik ze weer van heel dichtbij, dan komen ze helemaal tot leven.

Abstract
Toen ik met verzamelen begon, was het meteen duidelijk dat mijn interesse lag bij de puur abstracte kunst. Vooral de periode vanaf 1970 heeft mijn voorkeur, zowel Nederlands als internationaal. Ik koop actuele en hedendaagse kunst en ook enigszins ‘terug in de tijd’, tot ca. 1970. Het mooie 

van abstractie is dat het niet zozeer gaat om de voorstelling. Het gaat veel meer om compositie, materiaalkeuze, textuur, kleur en het gebruik daarvan en hoe de kunstenaar zich daarin weet uit te drukken. Dat geldt zeker ook voor Grommek. Mijn collectie is zeer divers maar op de een of andere manier past alles bij elkaar, waarschijnlijk omdat het vanuit dezelfde geest verzameld is.

 

Werken van Joachim Grommek in de collectie:

#76, 2007
#93, 2007
Sonderposten, 2011

« Naar interviewoverzicht

Tell a friend
Close window

 

       

 

Request price
Close window