zoom: Driessens & Verstappen

“Dat kunstenaars nieuwe media en nieuwe technieken toepassen, vaak in combinatie met oudere thema’s, is heel fascinerend om te zien.”

Gesprek met Pieter en Marieke Sanders
Driessens & Verstappen

VOUS ETES ICI
We zijn in de jaren zeventig begonnen met het verzamelen van vernieuwende kunst. Op die manier kennen we veel galeries die zich specialiseren in hedendaagse kunst. In de jaren tachtig kwamen we al in Hans’ galerie in de Jordaan en inmiddels komen we al jaren bij VOUS ETES ICI. We bezitten werken van een behoorlijk aantal van hun kunstenaars.

 

De aankopen
Pieter Sanders (PS): Het werk van Driessens & Verstappen ontdekten we bij VOUS ETES ICI. Het sprak ons aan omdat het vernieuwend en innovatief is. Als eerste hebben we Icicles gekocht; een fotowerk op aluminium geplakt van 4 door de kunstenaars zelf in hun atelier gekweekte ijspegels. Later twee sculpturen: Breed en de Morphotheque-multiple en nog twee beeldschermwerken: Frankendael en een E-volved Culture.
Marieke Sanders (MS): We hebben voor deze werken gekozen omdat ze vitaliteit uitstralen en ze ook qua formaat in ons huis passen. Het moet wel kunnen hangen of staan en niet per definitie in het depot belanden.

Het werk
MS: Over het algemeen vallen wij op conceptuele kunst. Onze overwegingen zijn wat de gedachte achter het werk is, hoe de ontwikkeling is gegaan 

en waarom de kunstenaar zich juist uitdrukt in dat materiaal. Daarnaast spelen het oeuvre en de context van het werk ook een grote rol, maar elk werk op zich moet ook interessant zijn.
PS: Het komt niet vaak voor dat we van een kunstenaar meerdere werken kopen. We verzamelen in de breedte. De werken van Driessens & Verstappen zijn echter zo uniek en verschillend dat we van hen graag meerdere werken wilden aankopen. Zij onderscheiden zich binnen de totale Nederlandse kunstwereld.
MS: Wat zij bijvoorbeeld doen met de computer of met elektrolyse vinden wij heel erg bijzonder. Dat kunstenaars nieuwe media en nieuwe technieken toepassen, vaak in combinatie met oudere thema’s, is heel fascinerend om te zien.
In Breed zie je dat goed. Het is een klein blokje, het lijkt een klein gebouwtje. Maar als je eenmaal weet dat het compleet door de computer bedacht en gevormd is, kom je in een onbekende wereld terecht.
 

De plek
Wij gaan heel bewust om met de inrichting. De kunst wordt met elkaar in relatie gebracht. Het werkt op elkaar in of juist niet en daar zoek je een balans in. Bij een nieuwe inrichting vragen we er meestal iemand uit de kunstwereld bij, die samen met ons een bepaald idee uitwerkt. Dit kan een bepaald thema zijn of een ander uitgangspunt. Zo zijn we boven begonnen werken bij elkaar te hangen die stuk voor stuk architectonische elementen in zich hebben. In ieder geval zoeken we voor elk vertrek naar een beeld dat we neer willen zetten en we hangen een nieuw werk nooit in de al bestaande inrichting. Voor de foto zullen we Breed en Morfphotheque wel even ergens anders neerzetten, maar zoals gezegd we verplaatsen nooit lukraak iets.

“Hebberigheid”
MS: Wij denken niet in termen van ‘liefde op het eerste gezicht’, het gaat ons om het doorvoeren 

van een bepaalde visie. Wij kopen met het doel interessante werken te verzamelen, niet om per se alles in huis te laten zien.
PS: Verliefdheid komt misschien meer naar boven in de vorm van hebberigheid, zonder dat gevoel gaat de koop niet door.

 

 

Werken van Driessens & Verstappen in de collectie:

Icicles #2, 2001
Morphotheque #13, 2005
Breed 1.2 e365, 2007
Frankendael 2001, 2002
E-volved Culture 001, 2005

« Naar interviewoverzicht

Tell a friend
Close window

 

       

 

Request price
Close window